بررسی قطعات گوشی
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
پيوندهاي روزانه
موضوع : بررسی قطعات گوشی ,

برای مثال اخیرا کمپانی «اسنشال» که توسط «اندی رابین»، خالق اندروید تاسیس شده اسمارت فونی را به بازار عرضه کرده که از 10 امتیاز ممکن برای تعمیرپذیری نمره 1 را دریافت کرده و عملا قابل تعمیر نیست.

گلکسی نوت 8 نیز  تنها 4 امتیاز را کسب کرده و برای هر نوع تعمیر، باید پنل شیشه‌ای پشت را که با مقدار زیادی چسب به شاسی چسبانده شده از روی موبایل جدا کنید.

از طرف دیگر اپل با استفاده از پیچ های مخصوص امکان بازکردن آیفون را کاهش داده و خود برای باز کردن این موبایل ها و استفاده حداکثری از قطعات داخلی آنها یک ربات مجهز به 29 بازوی مکانیکی را توسعه داده است.

از نظر برخی از فعالان صنعت موبایل اگر قوانین لازم برای حمایت از حقوق مصرف کننده وضع نشود ممکن است شرکت هایی از قبیل اپل و سامسونگ محصولاتی را تولید کنند که تنها توسط ربات ها قابل بازشدن یا تعمیر باشند.

در این میان یکی از دستگاه های اندرویدی جدید که امکان باز کردن آن بدون استفاده از حرارت وجود دارد، پیکسل اکس ال 2 است که توسط الجی تولید شده است. کمپانی سازنده در تولید این موبایل از قطعات ماژولار استفاده کرده که فرایند تعمیر را تا حدودی ساده می کند. با این حال امتیاز تعمیر این اسمارت فون هم نسبت به نسخه قبلی آن 1 نمره کمتر شده و به 6 از 10 رسیده است.

امروزه موبایل ها بیشتر آلیاژی نفوذناپذیر از شیشه و فلز به نظر می رسند که دسترسی به قطعات داخلی آنها تقریبا ناممکن است. حتی تعداد موبایل هایی که امکان تعویض باتری دارند نیز روز به روز کمتر شده است.

دلیل کنار گذاشتن این قابلیت در موبایل های هوشمند مشخص نیست چون فناوری باتری پیشرفت خاصی نداشته که نیازمند ثابت شدن آن باشد. با این حال بیشتر کمپانی ها کاهش ضخامت اسمارت فون ها و مقاوم ساختن آن ها در برابر آب را بهانه این کار کرده اند.

اولین شرکت هایی که تلفن های همراه مقاوم در برابر آب را تولید کردند سونی و سامسونگ بودند و دریافت بازخوردهای مثبت از طرف کاربران باعث شد کمپانی های دیگر نیز این راه در پیش بگیرند. با این وجود این شرکت ها زحمت پیاده سازی روش هایی مانند ایزوله سازی و واشر بندی را به خود نداده و با استفاده از چسب پنل های جلو و عقب را در برابر آب نفوذ ناپذیر می کنند.

طبیعتا این چسب ها باز کردن موبایل برای تعمیر یا تعویض قطعات را بسیار دشوار می سازند. در چنین شرایطی تعمیرکاران چاره دیگری جز استفاده حرارت بالا ندارند. این چسب ها پس از باز شدن پنل کارایی خود را از دست می دهند و در نتیجه مقاومت موبایل در برابر آب تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

«کایل وینس» مدیرعامل «iFixit» که در زمینه آزمایش تعمیرپذیری موبایل ها تخصص دارد، در این باره می گوید:

غول های صنعتی بدون توجه به دوام موبایل ها بر سر کاهش ضخامت محصولاتشان با هم رقابت می کنند. تولید موبایلی باریک، مدرن و مقاوم در برابر آب که به سادگی قابل تعمیر باشد چندان کار سختی نیست اما تولیدکنندگان تمایل چندانی به اینکار ندارند.

کاهش دوام محصولات

اغلب کارشناسان عقیده دارند که کمپانی های تولیدکننده موبایل تنها به طراحی محصولاتشان اهمیت داده و ماندگاری آنها را مدنظر قرار نمی دهند.

برای مثال چرخه عمر باتری قابل قبول برای این شرکت ها حدود 500 سیکل است، به عبارت دیگر اگر شما هر روز باتری را شارژ کنید گارانتی محصول تقریبا بعد از 16 ماه از بین می رود.

این در حالی است که موبایل های امروزی قابلیت تعویض باتری را ندارند و برای اینکار باید به یک تعمیرکار مراجعه کرده، هزینه اضافه ای پرداخت کرده و بیخیال مقاوم بودن موبایل در برابر آب شوید. از طرف دیگر در بسیاری از کشورها از جمله ایران باز شدن موبایل به معنای کاهش ارزش آن در بازار است. بنابرین اکثر افراد ترجیح می دهند این هزینه ها را صرف خرید تلفن همراهی جدید کنند.

به نظر می رسد که کاهش عمر لوازم مختلف به صنعت موبایل محدود نمی شود. نتایج تحقیقات یک موسسه آمریکایی درباره ماندگاری لوازم مختلف نشان می دهد که میانگین دوام یخچال های امروزی 13 سال است. این در حالی است که در خانه بسیاری از پدر و مادرهای ما یخچال هایی وجود دارند که پس از گذشت 30 سال کماکان وظایف خود را به خوبی انجام می دهند.

منبع: digiato


برچسب : تعمیر گوشی های هوشمند ,
[ سه شنبه 14 اسفند 1397 ] [ 11:32 ] [ امیرعلی نظری ][ بازديد : 65 ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش

موضوعات
بررسی قطعات گوشی
آرشيو
جست و جو